Linkbuilding

Gratis tips til linkbuilding

Linkbuilding er en af de vigtigste enkeltstående discipliner i arbejdet med at tiltrække organisk trafik til din hjemmeside eller webshop.

Da det samtidig også er det absolut sværeste disciplin inden for søgemaskineoptimering, er der mange der enten

  1. ikke benytter sig af linkbuilding, og på baggrund af det sikkert går glip af en masse forretning.
  2. arbejder helt forkert med linkbuilding og på baggrund af det risikerer at gøre mere skade end gavn.
  3. lader et bureau håndtere deres linkbuilding, med risiko for at de heller ikke gør deres arbejde godt nok eller benytter en taktik der er for risikobetonet på den lange bane.

Der findes ikke nogen perfekt løsning, og linkbuilding der skaber resultater kan opnås på mange måder.

Nemme typer linkbuilding (Acquired Links)

Acquired Links er en fællesbetegnelse for den type links som du selv kan lave, købe eller bytte dig til. Det er f.eks.:

  • Linkkataloger.
  • Artikeldatabaser.
  • Brancheforeninger.
  • Sponsorater hvor du som en del af pakken får et link til dit website.
  • Profillinks, hvor du opretter en profil med mulighed for at indtaste et link til dit website.
  • Forumlinks, hvor du (når det er relevant) kan linke til din hjemmeside, i forumtråde på forskellige hjemmesider.
  • Sociale profiler, som f.eks. Facebook, LinkedIn og YouTube hvor du kan linke til din hjemmeside.
  • Alle links du køber eller bytter dig til, herunder advertorials, PBN links og meget andet.

Alle ovenstående linktyper, er noget du selv kan arbejde med, eller som dit bureau måske arbejder med.

Avanceret linkbuilding (Earned Links)

Earned Links er en fællesbetegnelse for den type links der kommer “af sig selv”. Det vil sige links der opstår fordi andre linker til dit website af egen fri vilje uden din påvirkning.

Ofte opstår den slags links fordi dit indhold er så godt at det giver mening for andre at linke til det.

Det kræver som regel en rigtig god ide, noget super godt indhold og en god eksekvering at opnå resultater med Earned Links.

Der er flere og flere danske bureauer, der begynder at arbejde med det, og mange af dem har valgt at kalde det Digital PR, fordi det kan sammenlignes meget med traditionel PR.

Digital PR kræver ofte…

  1. En rigtig god ide: Du skal løse et problem for målgruppen, som de ikke selv kan løse nemt, og derudover skal det give mening for dem at linke til dig.
  2. Super godt og gennemarbejdet indhold: Tekst, infografikker, video, lyd og meget andet.
  3. En outreach kampagne for at fortælle målgruppen om det indhold du har skabt til dem, hvor du måske endda spørger om de har lyst til at linke til det.

Eksempel på en succesfuld digital PR kampagne

Der findes utallige eksempler, men en meget kendt kampagne er webshoppen sinful.dk, der baseret på deres ordredata, lavede en flot grafisk opstilling over hvilke danske byer der købte mest sexlegetøj.

De kaldte det Danmarks mest sexede by, og mange store danske medier bragte historien, som både gav omtale og en masse rigtig gode links til Sinful.dk.

Gode tips til linkbuilding

Det vigtigste er at du har en linkprofil der ser naturlig ud. På den lange bane bør du nok bevæge dig mere og mere over i digital PR, men du kan sagtens supplere med de links du selv kan lave, eller endda lade dig bureau arbejde med det også.

Det vigtigste er at din linkprofil ser så naturlig ud som muligt. Det betyder at du skal have alle typer links. Det er f.eks. farligt kun at lave en type links. Især hvis det er tusindvis af links af lav kvalitet, som f.eks. links fra PBN netværk og splogs, kommentarspam og lignende.

Hvis du blander det hele, så er du godt kørende.

Mine råd om linkbuilding

Jeg vil anbefale dig:

  • At uddanne dig så godt som muligt. Jeg kan f.eks. anbefale SEO-LEX (affiliate link), som er en bog om SEO og linkbuilding der er værd at læse for både begyndere og øvede. Og der kommer et ny og opdateret version af bogen ofte.
  • At gå efter at lave så mange trafikskabende links som muligt (både fra forums, kommentarer, advertorials osv.).
  • At holde øje med dit bureau
    • Stil gerne kritiske spørgsmål
    • At bruge et værktøj som f.eks. ahrefs.com til at holde øje med hvordan din linkprofil udvikler sig.
    • At kræve en liste over de links de skaffer dig måned efter måned.
    • Aldrig at lave en aftale med noget der lover dig en topplacering.
    • Aldrig at indgå en aftale med et bureau der binder dig i x måneder.
  • At gøre følgende hvis du er “gør det selv typen”
    • Brug mindst en dygtig SEO sparringspartner, sådan så du ikke bevæger dig for langt ud på et skåplan.
    • Meld dig ind på marketers.dk (affiliate link), som er et super godt sted til sparring og meget andet i forhold til SEO og linkbuilding.
    • Brug værktøjer som f.eks. ahrefs.com til at holde øje med din linkprofil.

Hvis du i alt hvad du gør, går efter en naturlig linkprofil og prøver at skaffe dig trafikskabende links, så kan det næsten kun gå fremad.

Linkbuilding tips til gør det selv folk og lister med gratis linkmuligheder

Arbejder du selv med linkbuilding, enten 100% alene eller som supplement til det arbejde dit bureau laver, så kan du finde et par gode ideer herunder.

Der findes et hav af (næsten) gratis linkmuligheder, som kun kræver lidt af din tid at få fat i.

Du kan finde inspiration i nedenstående lister med (næsten) gratis linkmuligheder

Find gode steder hvor du kan købe og bytte dig til links
Jeg kan anbefale marketers.dk (affiliate link) og denne Facebook gruppe.

Deltag i debatten
Når nogen skriver noget i en forum eller på en blog, som er relevant for dig, og hvor du har mulighed for at blande dig (på en relevant måde), så bør du gøre det.

Det er for besværligt at holde øje med alt havd der sker på internettet konstant, så opsæt i stedet alerts på relevante søgeord på talkwalker.com/alerts sådan så du får en email, som du kan tage action på med det samme.

Hvis du gør noget ud af dine kommentarer på forskellige blogs, forums og lignende, og når det er relevant for din ydelse eller dit produkt, så kan du få dig nogle fine links på denne måde.

Derudover så får du aktualiteten med her. Nogle blogs og forums har mange besøgende, og når forumtråden er aktiv, eller blogindlægget lige er publiceret, så kan der komme mange forbi dit bidrag i debatten. Det kan både være god branding og sende relevant trafik din vej.

Lav dine egne linkmuligheder
Hvis du har mulighed for det, så vil jeg også anbefale dig at lave din egne linkmuligheder, enten i form af hjemmesider eller blogs.

Det er der 2 grunde til:

  1. Det giver dig noget at bytte med, når du skal skaffe nye links til dine primære sites.
  2. Du kan bruge disse sites til at linkbuilde (og sende trafik) til dine egne primære sites.

Det behøver ikke være noget særligt. Det kan sagtens bare være en WordPress blog med en standard tema. Det vigtigste er indholdet og at du sørger for at de websites du bygger, tiltrækker noget trafik.

Eksempel: Hvis du sælger cykler og tilbehør til cykler, så kunne du f.eks. lave et nichesite om mountainbiking og et andet om cykelferie. Mulighederne er mange, hvis man tænker sig lidt om.

Jeg har f.eks. startet et website med citater, bl.a. for at kunne linke derfra til mine vigtigste sites.

Få hjælp til din linkbuilding

Hvis du ikke er så erfaren inden for SEO og linkbuilding, så er det en god ide at blive det. Det gælder sådan set uanset om det er noget du ønsker at arbejde med selv eller betale dig fra.

Det er altid godt med en uvildig rådgiver, som kan tage et kig på dine projekter og måske tjekke det arbejde dit bureau laver for dig.

Jeg vil også endnu engang slå et slag for marketers.dk (affiliate link), som er en fantastisk sted til dette og meget andet.

Du er også velkommen til at tage fat på mig, hvis du skal have hjælp til din linkbuilding. Du kan læse mere om mine ydelser på pilanto.dk.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.