Siden jeg startede med at implementere webdesign i 2005 er der sket meget i branchen. Både i forhold til webdesign generelt men også i forhold til teknikken på en hjemmeside eller webshop. Verden er noget mere kompleks i dag end den var i 2004 da jeg startede i branchen. Men hvad skal en god webdesigner egentlig kunne i dag? Jeg har arbejdet sammen med en del webdesignere gennem tiden og har helt klart en holdning til dette spørgsmål.

Hvad er webdesign og hvorfor er det vigtigt?

Når du ved hvem din målgruppe er og hvad du vil have dem til at gøre på din hjemmeside, kan du begynde at konkretisere dine designønsker til hjemmesiden.

Det kan være ting som:

  • Farvevalg og sammensætning
  • Skrifttyper og størrelser
  • Navigationsstruktur
  • Billeder
  • Tekst
  • Tillidsskabende elementer
  • Call to action

Listen er lang. Ja nærmest uendelig. For alle disse elementer og mange flere spiller sammen om at få din hjemmeside til at virke. Der er ikke noget der er vigtigere end noget andet.

Webdesignet har gigantisk betydning på det førstehåndsindtryk du efterlader brugeren med. Inden for de første sekunder har brugeren helt ubevidst allerede dannet sig et indtryk af om denne side er troværdig. Derudover så er webdesignet i høj grad med til at få brugerne til at gøre det du gerne vil have dem til at gøre, når de besøger din hjemmeside.

Webdesign før og nu

Der er kæmpe forskel på webdesign i dag og for 10 år siden. I dag er browserne blevet meget mere moderne og fortolker koden for et website ens. Sådan var det bestemt ikke i 2004 da jeg implementerede mit første webdesign for en kunde. Dengang skulle din hjemmeside også kun kunne fungere på en computer. I dag skal din hjemmeside fungere rigtig godt på desktop, tablet, mobiltelefoner og et hav af forskellige skærmopløsninger.

Verden for en webdesigner er på den måde blevet mere kompleks end tidligere, da der er mange flere scenarier der skal tænkes over i processen. En landingsside der ses af brugeren på en computer med en stor skærm er noget helt andet end en bruger der ser den samme landingsside på sin mobiltelefon.

På en anden måde er det også blevet nemmere at være webintegrator i dag, da du i mange tilfælde kan springe webdesigneren over. Det er f.eks. meget sådan jeg selv arbejder i dag. Der findes nemlig et hav af gode templates som indeholder et flot design, samt en masse funktionalitet, som du kan købe for ganske få penge.

Du skal stadig være i stand til at få dit indhold til at se godt og indbydende ud i de rammer der tilbydes, men i dag behøver du ikke få en webdesigner til at stå for at udarbejde et design, som så først senere skal implementeres til en hjemmeside.

Afhængigt af projekt kan det nogle gange give mening at gå efter en standardløsning, men for større projekter og virksomheder giver det som regel også fint mening at få designet noget unikt, så det kan skræddersyes til ethvert behov.

Hvad er en dygtig webdesigner?

En dygtig webdesigner er efter min mening en person der bl.a.:

  • Mestrer sine værktøjer
  • Fungerer og samarbejder godt med kolleger. Både dem der står for kommunikation, alt det tekniske, samt markedsføring
  • Er dygtig til at behovsafdække hos kunden og ikke nødvendigvis lytter efter hvad kunden ønsker sig, men finder ud af hvad kunden har brug for
  • Har forstand på responsivt webdesign, og tænker design i mange skærmstørrelser
  • Også ved noget om det tekniske inden for implemetering af hjemmesider, hastighedsoptimering, søgemaskineoptimering og meget mere
  • Har fokus på simplicitet og value for money

Hvor finder du hjælp?

Når du skal finde kompetent hjælp til webdesign, og har besluttet dig for at du vil have et helt nyt design lavet fra bunden af, så er det min erfaring at det er godt at vælge et webbureau der har alle kompetencer inhouse. Fordelen ved et team af mennesker der har evner inden for design, teknik, marketing og kommunikation, er nemlig at de er vant til at arbejde sammen, og at de kan hjælpe dig med en 360 graders løsning der når hele vejen rundt om det du har behov for.

Det kunne f.eks. være hos Morningtrain i Odense, som netop er et webbureau med alle kompetencer inhouse.