Cash flow

Webshop: Sådan sikrer du et solidt cash flow og god likviditet

De fleste webshops vil i perioder opleve, at der ikke er så meget salg. Her får du forslag til, hvordan du sikrer et solidt cash flow og forbedrer din likviditet, så du undgår en tvangsopløsning.

De fleste virksomheder oplever perioder, hvor der ikke er så meget sag. I visse tilfælde kan det resultere i, at det bliver svært at betale regningerne. Typisk vil det være på grund af udsving i sæsonerne, samt at kunderne ikke betaler til tiden.

Hvor mange penge tjener du om måneden?

Der er gode grunde til at have fokus på, hvor mange penge der går ind hver måned, så din likviditet er god. En sund likviditet er en forudsætning for, at din virksomhed vækster. Her får du gode råd til, hvordan du styrker likviditeten i din virksomhed ved at sikre et solidt cash flow.

Hvis du ikke har en god likviditet i din forretning, har du svært ved at betale regninger. Betaler du ikke dine regninger til tiden, kan du ende med, at din virksomhed går konkurs eller bliver begæret tvangsopløst. Du kan læse mere om tvangsopløsning her.

Hold hele tiden øje med økonomien

Hvornår fakturerer du dine kunder, og hvornår betaler du regninger? Ved at skabe et overblik over økonomien i din virksomhed, har du hele tiden fingeren på pulsen, så du kan overvåge forbruget i forhold til udgifterne. Er der noget specifikt, der dræner kassen?

Det gælder om at oparbejde gode rutiner, der sikrer, at du hele tiden ved, hvordan din virksomheds økonomiske situation er. Det giver dig et overblik over betalingsstrømmene, samt hvor mange penge der er i kassen.

Fakturering og leverandører

Tjek, hvordan din betalingsfrist er, hos dine leverandører. Hvis nogle er for korte, kan det være en god idé at gå i dialog med dem, så du kan få længere betalingsfrist. Samtidig bør du sørge for, at du sender fakturaer ud med det samme, så der løbende kommer penge i kassen.

Der er reelt set ingen grund til at vente indtil sidst på måneden, før du sender fakturaer ud til dine kunder. Samtidig sikrer du, at du ikke glemmer en kunde i farten, hvis du fakturerer med det samme.

Sæsonudsving: Sådan bliver du mindre sårbar

Sæsonudsving kommer ofte til syne, når det går dårligt for salget i en specifik periode. Det gælder ikke udelukkende for webshops eller butikker, der sælger produkter, som ér sæsonbestemte som eksempelvis sommerkjoler og eller julelys.

Nogle virksomheder oplever udsving i bestemte sæsoner, når der eksempelvis er ferie eller højtider. Udsvingene kan ramme økonomien i en virksomhed hårdt, hvis ikke man er forberedt på dem.

Kortlæg de sæsoner, hvor der er lavt salg

Du kan forberede dig ved at udarbejde et budget, hvori der tages højde for, at visse sæsoner giver en lavere indtægt end andre. Samtidig skal du kortlægge de sæsoner, hvor du har færre indtægter end udgifter, så du sikrer, at der er budget til at betale lønninger, husleje og regninger.

Anmod om længere betalingsfrist i perioder med få indtægter

Det kan ligeledes være en fordel, hvis du tager en dialog med dine leverandører om, at du i visse perioder forventer et lavere salg, hvorfor du har behov for en længere betalingsfrist. Det kan i sidste ende sikre, at du har økonomi til at få det hele til at hænge sammen.

Hvis dine samarbejdspartnere og leverandører er afhængige af, at du er kunde hos dem, vil de ofte være tilbøjelige til at strække sig for, at du forbliver kunde hos dem, selvom du har behov for længere tid til at betale regningerne.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar